Een paar weken geleden heeft een van onze agenten Cuba bezocht, voor het eerst na Corona.
Hoewel het merendeel van onze klanten een goede reis heeft gehad en genoten heeft van Cuba, kregen wij ook enkele aandachtspunten en ook het nieuws in de media is niet altijd even positief over Cuba.
Dus werd het tijd om zelf een kijkje te nemen in Cuba, en rond te reizen om te ervaren wat u als klant meemaakt.
De belangrijkste aandachtspunten hadden betrekking op de volgende zaken:
Benzine
Eten en drinken
Elektriciteit
Geld wisselen
Het was vooral het ontbreken van de bovengenoemde, of de verschrikkelijke wisselkoers.
Benzine

We hebben al eerder vermeld dat er een tekort aan benzine is in Cuba. Terwijl sommige klanten het geluk hadden helemaal geen problemen te hebben met het vinden van benzine, en anderen moeite hadden om het onderweg te vinden. Ook hadden we vernomen dat ze bijvoorbeeld maar een paar liter konden krijgen.
Ervaringen van de agent:
Tijdens mijn reis naar Cuba huurde ik een auto en had ik geen problemen om benzine te kopen.
We hadden wel wat wachtrijen bij sommige benzinestations, er waren benzinestations die gesloten waren en sommige die geen speciale (98) benzine hadden. Maar al met al konden we onderweg benzine kopen.
We waren nooit beperkt in de hoeveelheid benzine die we konden kopen.
Het is natuurlijk afwachten hoe dit gaat uitpakken als het hoogseizoen volgende maand weer begint.
We hebben verschillende manieren ervaren om de benzine te betalen.
De eerste keer moesten we een prepaid kaart kopen (betaling in PESOS-contant) met een tegoed erop. En met die kraskaart kon je naar de kassier gaan zodat ze het tegoed dat je hebt kunnen controleren en de pomp voor u kunnen vrijgeven en tanken. Het geld dat overblijft dat blijft op de kaart en kunt u bij de volgende tankbeurt weer gebruiken.
De tweede keer op een ander station gaven we contant geld (PESOS), en de kassier zou dat op de pomp zetten. Wat er nog over was, zouden we contant terugkrijgen (PESOS).
Derde keer op een ander station konden we de auto voltanken en vervolgens betalen (contante PESOS). Zoals de meesten van ons gewend zijn in de EU.
Eten en drinken

We hoorden van klanten dat het moeilijk was om water en soms voedsel te vinden. Ook dat het soms (heel) duur was.
De ervaringen van onze agent:
Ik ondervond geen probleem om voedsel of water te vinden.
Eten was overal verkrijgbaar, met veel opties (kip, rundvlees, varkensvlees, vis, kreeft).
Niet alles was overal voorhanden, soms had een winkel/bar geen water, of cola. Maar de volgende winkel/bar zou genoeg te koop hebben.
Mijn ervaring is dat de staatswinkels/bars minder gevuld waren dan de particuliere.
Het was ook niet duur, misschien zelfs goedkoper dan voordat de CUP de belangrijkste valuta was. Lunch en diner waren tussen de 10 – 15 inclusief een of twee drankjes. Soms goedkoper, soms wat duurder.
Elektriciteit

Stroomonderbrekingen kwamen vaak voor en we kregen klachten dat de stroom voor lange tijd was uitgevallen.
De ervaringen van onze agent:
Veel van de Cubaanse elektriciteit is afhankelijk van olie/brandstof.
Dit was (hetzelfde met benzine voor auto’s) beperkt beschikbaar, en met de branden in Matanzas was het nog een groter probleem.
Stroomonderbrekingen komen nog steeds voor, maar beperkter, en vaak in een tijd dat je er geen last van hebt.
Veel hotels hebben hun eigen generatoren zodat je het niet eens merkt, en tegenwoordig hebben ook veel casa particulares een generator. Deze generator is vaak genoeg om de verlichting en benodigdheden in de casa van stroom te voorzien, maar niet voor airco etc.
Cuba werkt duidelijk hard aan het verbeteren van deze situatie. Maar het had op geen enkele manier invloed op mijn reis.
Geld

Er kwamen klachten dat de geldwissel bij de banken verschrikkelijk is, wat ook klopte.
De koers op straat was een stuk hoger (tot wel 5x hoger) en dat maakte de reis duur als er geld bij de bank werd gewisseld.
De ervaringen van onze agent:
Dit veranderde al in augustus. De bank introduceerde een betere wisselkoers, en wisselen bij de bank maakte je reis niet veel duurder.
Tijdens mijn reis had ik EURO en PESOS in mijn portemonnee en zou ik controleren wat handiger zou zijn om mee te betalen, EURO of PESOS. Alle lokale winkels / restaurants enz. accepteren alle valuta’s. Als u met EURO betaalt, krijgt u vaak PESOS terug in wisselgeld.
Dit was een gemakkelijke manier om te reizen in termen van geld, als een restaurant een goede wisselkoers had (bijv. 1 euro = 150 pesos), kon je in euro betalen en wisselgeld krijgen in peso tegen een goede wisselkoers. Als een andere winkel een lager tarief had van b.v. 1 euro = 110 pesos je zou wat kunnen ‘besparen’ door in pesos te betalen in plaats van in euro.
In de overheidswinkels/bars en in hotels wordt altijd en ALLEEN met Creditcard betaald. Ook als je een pakje kauwgom koopt voor 20 cent.
Overige

Cuba en de lokale bevolking werden hard getroffen door Covid. Veel mensen worstelen nog steeds om te overleven aangezien in deze periode een grote inkomstenstroom wegviel. Sommige casa particulares zijn gesloten en ook enkele restaurants zijn gesloten. Zoals altijd stuiteren Cubanen echter terug. We hebben nieuwe restaurants gezien, nieuwe bars, nieuwe ijssalons en ook oude die overleefden en nu bloeien. Het was geweldig om terug te zijn, het land en de mensen zijn zoals altijd prachtig. Ik begrijp dat we in het laagseizoen in Cuba waren en dus misschien niet alle problemen hebben ondervonden die onze klanten tijdens het hoogseizoen hebben ondervonden. Ik hoop echt dat Cuba, na een goed hoogseizoen te hebben gehad, wat buitenlands geld heeft kunnen stapelen, en nu een betere positie op de internationale markt heeft om de benodigdheden te kopen. Maar we kunnen alleen maar afwachten hoe het in november zal gaan. Zou ik nu mensen naar Cuba sturen? Mijn antwoord is: JA! Zoals ik al zei is Cuba nog steeds even mooi als altijd, het land, de natuur en natuurlijk de mensen. De reden waarom we na al die jaren nog steeds van Cuba houden en Cuba verkopen. Maar ze hebben het ook nodig, ze hebben buitenlands geld nodig om over de Covid-hits heen te komen die ze hebben gekregen. |
Orkaan Ian

En tot slot, Cuba werd vorige week getroffen door orkaan Ian.
Waar we hoopten dat hij meer naar het westen zou passeren, draaide hij op het einde meer naar het oosten en ging recht over Pinar del Rio en Vinales.
Het gebied is zwaar getroffen en iedereen is 24/7 bezig om de rotzooi op te ruimen, reparaties uit te voeren en het elektriciteitsnet te repareren.
In Pinar del Rio zit nog steeds een groot deel zonder stroom, maar casa particulares en restaurants gebruiken generatoren om klanten te bedienen.
We verwelkomen nu onze eerste klanten in de regio, ook al is het niet meer zoals het was en zal er nog veel schoon vn nodig zijn. We verwachten dat dit binnen een week of twee klaar is en weer ‘normaal’ is.
Las Terrazas/Soroa en Havana werden ook getroffen, maar niet met grote problemen. Las Terrazas (hotel la Moka) zal 15 oktober (voorlopig) weer open zijn, maar hangt af van hun situatie.
Zoals altijd, als u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.